CBS: economie Eindhoven groeit harder dan de Randstad
‘Vroeger woonde ik in de allersaaiste industriestad van Nederland. Tegenwoordig ben ik apetrots op Eindhoven, dat volgens recente cijfers van het CBS harder groeit dan de vier grote steden in de Randstad!’ vertelt Yvonne van Nierop, strategisch productontwikkelaar bij YVI Family. ‘Ik bezoek sinds jaar en dag high tech-bijeenkomsten, luister naar trendwatchers en hoor vooral de laatste tijd veel positiefs over de IT-ontwikkelingen, robotica, high tech en design in de regio Eindhoven, tegenwoordig ook wel het Silicon Valley van Nederland genoemd.’
Forse groei regio Eindhoven
Het bruto binnenlands product (bbp) van de gemeente Eindhoven groeide in 2016 met 3,6 procent tegenover 2,2 procent gemiddeld in Nederland. De steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag moesten het doen met 2,2 tot 3 procent groei. De waarde van alles wat binnen Eindhoven is geproduceerd, zonder betrekking van elders ingekochte goederen en diensten, steeg vorig jaar voor het eerst tot boven de 13 miljard euro. De zogeheten bruto toegevoegde waarde was daarmee 3,5 procent hoger dan in 2015, en ook dát was beter dan het Nederlandse gemiddelde.’Het sluit perfect aan bij de groei die we binnen YVI doormaken. In september starten er 4 studenten bij ons, als software developer. Natuurlijk zijn nieuwe ontwikkelaars óók voor ons niet zo gemakkelijk te vinden. Maar wanneer je, net als de studenten hier op de TU, met de nieuwste technieken en methodieken werkt, dan word je al snel een aantrekkelijke werkgever. En dan heb ik het nog niet eens over ons enthousiasme gehad’, lacht Yvonne.
Eindhoven op ‘beste steden’-lijst
Ook is Eindhoven opgenomen in de ‘beste steden’-lijst van de Europese Commissie: de stad doet het goed op het gebied van uitvindingen en innovatie. Deze lijst beschrijft hoe steden hun culturele en creatieve potentieel inzetten voor ontwikkeling, innovatie, werkgelegenheid en een betere levenskwaliteit. Het is een graadmeter voor beleidsmakers; zij kunnen eruit opmaken wat er goed gaat en wat er beter kan. ‘Het is fantastisch om te zien dat het DNA van ons bedrijf goed past bij de regionale ontwikkelingen. Dat we, juist vanuit die regio, zoveel faciliteiten en resources tot onze beschikking hebben die ons helpen is gewoon super. Want dáár heeft onze klant weer belang bij. En dat is uiteindelijk toch waar het allemaal om draait’, aldus Yvonne.