Jouw ERP-applicatie: maatwerk of dertien in een dozijn?
Ga je met de rest mee of bepaal jij je eigen pad? Dat laatste natuurlijk! Je weet vast hoeveel energie het je geeft (en soms kost!) om je eigen koers te varen. Heb je er eigenlijk weleens bij stilgestaan dat de ERP-applicatie die je gebruikt helemaal niet rondom jouw wensen ontwikkeld, maar vooral een dertien in een dozijn toepassing is?
Opvallend verschijnsel
‘Ik spreek dagelijks veel verschillende klanten en wat me opvalt is dat de ERP-systemen die ze gebruiken vaak standaard vormgegeven zijn, waardoor het gros van de functionaliteiten niet gebruikt wordt, maar wel ballast vormt’, vertelt Fred Booms, accountmanager. ‘De ene klant heeft nu eenmaal behoefte aan de mogelijkheid om gespreksverslagen kwijt te kunnen, de andere wil openstaande posten zien en de volgende weer iets anders. Lang verhaal kort: in basis wil een klant alleen relevante informatie zien.De app die we onlangs bouwde, is bestemd voor tablets en smartphones en, vanuit het maatwerkconcept, helemaal ingericht om de juiste informatie aan de gebruiker te geven. Het gevolg is dat processen gestroomlijnd worden waardoor er meer tijd voor andere zaken overblijft én er, vanwege de automatiseringsslag minder fouten ontstaan.’
Bestemd voor…
‘Uiteraard kan de app aan nagenoeg elk systeem gekoppeld worden, het gebruik van ons Corpex-systeem is niet noodzakelijk. Voor wie de applicatie bestemd is? Dat is heel breed: voor de accountmanager die volop klantcontact heeft of bijvoorbeeld de collega op de productievloer die, vanwege de dynamiek van de organisatie, steeds nieuwe medewerkers inwerkt. Een app kan hierbij helpen, omdat deze de steeds repeterende uitleg van degene die nieuwe mensen instrueert kan overnemen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het aanvragen van een vrije dag en het inzien van je resterende verlofuren. De nieuwe applicatie is voor zoveel zaken handig, het is te veel om in het kader van dit artikel allemaal op te noemen, maar mensen die interesse hebben mogen me bellen.’, lacht Fred.