Neem afscheid van ad hoc en kies nu ein-de-lijk voor rust en overzicht. Maar dan echt...
Het klinkt allemaal zo mooi: de werkdag rustig beginnen, eerst even kijken wat er op de agenda staat, vervolgens onder het genot van een kop koffie de prioriteiten bepalen met je collega’s en dan ontspannen aan de slag. Haak je al af? Tuurlijk, want jouw dagen beginnen waarschijnlijk eerder zo: kinderen naar school, file in, agenda kijken, afspraken doen, spoedklussen oppakken, brandjes blussen en dan proberen tóch op tijd thuis te zijn voor een gezonde avondmaaltijd om vervolgens te gaan sporten… Of toch maar Netlfix kijken, omdat je energie écht op is. Morgen weer een dag, denk je, en je ploft op de bank met glas wijn en een snack. Dus. Dat kan (en wil je waarschijnlijk) anders. En ja, we weten wel dat je online continu hoort hoe je anders, beter en sneller kunt functioneren binnen je bedrijf. Vaak zijn het programma’s die naast een flinke investering in geld, ook een berg van je tijd vragen. En dat was nu precies hetgeen je niet had…
Neem voor eens en altijd afscheid van tijd- en energievreters
Start daarom aan de basis en maak, heel basaal, voor jezelf inzichtelijk waar de grootste tijdslurpers in jouw dag zitten. Tijdslurpers die vaak al je positieve energie vreten. Uit de gesprekken met onze ondernemers horen we terug dat het vaak gaat om ad hoc zaken, de zogenaamde brandjes die geblust moeten worden. Aan de basis van die ‘brandjes’ ligt vaak een gebrek aan slimme planning in een goede tool. En nee, Excel is géén goede tool voor je serieuze en ontspannen projectmanagement… Kijk, wanneer je zaken aan de basis oplost dan merk je direct verbetering: kies daarom voor een softwarepakket waarin je je complete projectadministratie, urenregistratie, facturatie en planning op een heldere, gemakkelijke manier opzet. En dat voor je hele onderneming: of die nu uit 3, 300 of 3000 personen bestaat.
Koffie, maar dan écht
En dan gaan je dagen er écht meer zo uitzien: je ontbijt, voelt je goed, want je weet dat er rust en overzicht is op kantoor. Je logt in en ziet in één oogopslag je lopende projecten, de behaalde mijlpalen, de betrokken medewerkers en hun taken. Snel kijk je nog even naar de debiteuren en het aantal geregistreerde uren van je projectdeelnemers. Allemaal simpel in één overzicht. Rust. Tijd voor koffie. En plots is er dan wél ruimte om aan je bedrijf te werken in plaats van er in… Nieuwe klanten werven, bestaande relaties uitbouwen, je dienstverlening uitbreiden. Wat kies jij vanaf volgende week? Voel je het verschil? Of wil je tóch even zelf ervaren hoe het werkt?
Freek van Boekel
Meer weten? fvanboekel@yvifamily.nl