Omdat eerlijkheid écht het langste duurt…
‘Sales en integriteit. Ik ben er heilig van overtuigd dat dit twee begrippen die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden’, vertelt Fred Booms, accountmanager binnen Yvi Family. ‘Het is de basis voor alle acties die ik onderneem, zowel zakelijk als privé. Als er één ding is wat ik geleerd heb vanuit mijn jarenlange ervaring binnen de saleswereld, dan is het wel dat eerlijkheid richting je relaties het altijd wint.’
Vertel het zoals het is
‘En dan wel in de breedste zin van het woord, want eerlijkheid kan ook zijn dat je aangeeft niet aan een bepaalde klantvraag te kunnen voldoen. Recent hadden we dit voorbeeld nog aan de hand, waarbij we ‘nee’ moesten verkopen terwijl andere partijen wél aangaven de juiste oplossing te kunnen bieden. Toen puntje bij paaltje werd ons de opdracht, in aangepaste vorm, tóch gegund omdat de oplossing die men voor ogen had helemaal niet mogelijk bleek. Ook niet bij andere partijen.’
De bekende adder…
‘Ook raad ik aan om goed te letten op het aantal consultancy-uren dat aangeboden wordt in een offerte. In praktijk zien we dat dit nogal eens kunstmatig laag wordt gehouden, om de offerteprijs te drukken. Wanneer je dan eenmaal getekend hebt en het aantal uren blijkt vijf keer zoveel (en dus zo veel duurder) te zijn, dan is het zaadje voor een verstoorde relatie onmiskenbaar gepland. En een net afgesloten contract voor een compleet concept openbreken doe je ook niet zomaar… Ik geloof persoonlijk vooral in uitleggen waaróm je voor het opnemen van een bepaald aantal uren in je aangeboden offerte kiest. Mijn ervaring is dat (potentiële) opdrachtgevers écht wel oog voor de realiteit hebben.’
Houd het nuchter…
‘Mijn advies? Gebruik je onderbuikgevoel en je gezonde boerenverstand. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook. Mensen mogen me altijd bellen voor een kop koffie en een eerlijk verhaal. Ook als ze gewoon eens even willen sparren. Want dat zijn vaak de leukste gesprekken’, besluit Fred enthousiast.